Varför jag älskar Norrtälje

Folk undrar ibland varför jag älskar Norrtälje så mycket, och anser att det är det bästa stället i den här delen av landet (ja, det finns ställen i Värmland som slår Norrtälje ganska ordentligt faktiskt). Jag ska ge några exempel till varför Norrtälje är så bra;

- Idyllen. Jag kanske låter som en gammal tant nu, men Norrtälje är verkligen en mysig och charmig liten stad. Jag älskar att gå på stan, och inte bara för att jag gillar att shoppa utan även för att jag älskar alla gamla hus, gränder, byggnader osv.

- Kullerstenen nere på stan. Jag älskar den verkligen. Hade kanske kunnat skriva det här över, men den är värd en egen punkt.

- Att det är en sommarstad. Sommaren här är fantastisk. Visst, sommaren är väl underbar överallt, men skillnad mellan sommar och vinter här är så stor. På vintern är en hel del stängt, det är alldeles FÖR lugnt, det händer ingenting, krogarna stänger ofta tidigare och det är ändå sällan särskilt kul att gå ut (i varje fall långt ifrån lika kul som på sommaren). På sommaren vaknar staden till liv, fylls av turister, Custom bike show, American car show, nattlivet blir betydligt bättre, och allting har öppet.

- Min kvartersbutik. Haha, det är faktiskt en av de bästa sakerna med Norrtälje. För det första ligger den bara några minuter bort, den har öppet till 22 alla dagar (väldigt bra för att vara här) och där jobbar gulliga tanter och snygga killar.

- Pizza! Är det något jag kan så är det pizza, har ätit det i de flesta av Sveriges städer (en liten överdrift bara) och det skiljer sig väldigt mycket mellan olika ställen. I Norrtälje har vi drygt 10 pizzerior, vilket är mycket för en så pass liten stad, och 4-5 ställen gör dessutom väldigt bra pizzor. Ärligt talat, Norrtälje är bäst på pizzor!

- Det är en kuststad. Vem älskar inte kuststäder? Jag älskar i alla fall att bo på Östkusten!

- Det är bra förbindelse. Nu gillar jag ju inte Stockholm, men det är klart det är bra att bo nära en större stad. Dessutom är det ju även nära till Uppsala. Egentligen är det rätt nära till många större och mellanstora städer, vilket är väldigt praktiskt!

- Roslagshälsan. Norrtälje sjukhus är tyvärr inte mycket att hurra för, men sen jag bytt vårdcentral så har jag slutat klaga på vården i Norrtälje. Tur att det finns valmöjligheter!

- Kryssningarna. Jag älskar kryssningar, dock bara dygnskryssningar, och härifrån är det nära till såväl dags- som dygnskryssningar (framför allt dagskryssningarna i Kapellskär och Grisslehamn).

- Naturen. Det är så otroligt fint här, jag skulle inte ens kunna beskriva det. Dessutom hittar man alltid nya ställen runt Norrtälje där man aldrig varit, och där det är så fint att man nästan blir mållös. Kanske har jag blivit gammal, men jag uppskattar verkligen den vackra naturen i Roslagen.

Egentligen borde jag hoppa över det negativa, men det är väl lika bra att jag berättar om det också. Dock måste jag påpeka att jag ändå tycker det är väldigt värt att bo här, ingenting av detta kan få mig att flytta. Så, det negativa är;

- Människorna. Och då menar jag inte det där ryktet om att rospiggar är instängda och lite dryga. Tyvärr är det värre än så. Men självklart finns undantag!

- Det ligger för nära Stockholm. Självklart finns fördelar med det, men jag tycker verkligen inte om Sthlm och önskar att Norrtälje låg nära nån annan större stad istället. Dessutom tror jag Sthlm är förklaringen till alla idioter här; ju närmare Sthlm man kommer, ju flera blir de...

- Att det inte finns flera nattöppna ställen. Vi har Statoil, men det är det enda, och de har dessutom lucka efter midnatt. Min närmsta butik stänger 22, vilket är rätt bra ändå, men skulle gärna se att det fanns nåt mer nattöppet eller åtminstone som stängde senare.

- Affärsutbudet. Visserligen kommer det allt flera butiker nu, men det vore ändå rätt trevligt om det fanns fler.

- Att de försöker göra det till en förort eller lite större stad. Jag vill inte låta som en bakåtsträvare och jag tycker för det mesta att utveckling och förändring kan vara bra, men Norrtälje är en småstad och det är det jag älskar med den. Det är nog det vi alla älskar med den. Varför kan inte någon enda liten stad få vara just så? Jag kan inte beskriva i ord hur besviken jag är över att de bygger sönder staden, framför allt då det mesta de bygger är så dyrt att de enda som kan köpa det är stockholmare.

- Vi har för lite evenemang. Andra städer (framför allt sommarstäder) har festivaler, firandet och alla möjliga roliga grejer. Vi har två; Custom bike show och American car show. Jag älskar det, men det räcker inte. Visst, vi har jazz- och bluesdagar också, men det gills inte riktigt. Det här är ändå en sommarstad med dubbel befolkning på sommaren, lite mer borde det hända!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0