Samhällen och öar i Roslagen

"Norrtälje brukar ibland kallas för Roslagens huvudstad. Andra större samhällen i Roslagen är Hallstavik, Rimbo, Vaxholm, Åkerberga, Älmsta, Öregrund och Östhammar. De största öarna i Roslagen är Väddö, Ljusterö, Gräsö och Singö."

- Text från Wikipedia.


Hittills har jag skrivit väldigt mycket om Norrtälje, och väldigt lite om andra platser i Roslagen. Därför tänkte jag nu skriva lite om andra samhällen/orter/småstäder/öar här.

Vad man räknar till Roslagen är väldigt olika - vissa anser att det bara kommunerna Vaxholm/Österåker/Norrtälje/Östhammar, medan andra räknar in även Danderyd/Lindingö/Täby/Vallentuna. Personligen brukar jag bara tänka på de fyra förnämnanda kommunerna när jag tänker på Roslagen. Därför kommer jag utgå ifrån det, och inte skriva om övriga kommuner.

Börjar i nästa inlägg!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0