Idyllmördare

Jag har mest skrivit positiva saker tidigare, om hur fint och gemytligt det är i Norrtälje och i Roslagen överhuvudtaget. Om den underbara naturen, den pittoreska lilla staden, om vad som finns att göra här, allt som finns att se osv. Men även om jag gärna gör reklam för min underbara hemstad, och även om jag kanske främst ska berätta om Norrtälje som stad och som turistmål så vill jag också ge en bild av hur det är att bo här, och ska jag göra det så måste jag vara ärlig.

Som man säkert förstår av bloggen så älskar jag att bo här, och jag trivs väldigt bra. Det är sant, jag älskar Norrtälje och jag trivs som fisken i vattnet här. Men det finns nog ingen stad som bara är bra, om det så bara är en liten sak så finns det alltid något att anmärka på. I Norrtälje är den saken tyvärr inte så liten, och den stavas Credentia.

Jaha, vad är Credentia? undrar ni kanske nu. Jo, det är ett företag vars mål tycks vara att köpa upp alla hus i Norrtälje, för att riva dem och bygga nya - fula - bostadsrätter istället. Tanken i sig låter väl helt okej, att riva gamla fallfärdiga ruckel för att istället se till att flera människor får en bostad. Men nej, det funkar inte riktigt så. Till att börja med så river de hus som kanske egentligen inte måste rivas, alla gånger. Gamla fina hus som faktiskt går att bo i, och - än viktigare - som någon faktiskt bodde i, tills de köpte det och rev det.

Och bostadsrätterna som de sedan bygger på marken är ingenting som vi rospiggar har råd att köpa. Nej, de säljs istället till rika stockholmare. Vad resulterar det i? Jo, ännu mindre bostäder till invånarna, vilket gör att vi får lämna staden. Många gånger räcker det kanske med att flytta till en närliggande ort - om man hittar en bostad där - men jag tycker detta låter allt annat än rätt. Att tvinga bort invånarna för att ge plats åt stockholmare.

Senaste åren har jag fått se hur min stad förstörs av alla dessa fula hus som byggs överallt, mitt i stan framför allt. Kullersten, gränder och gamla byggnader kommer snart inte längre vara det man förknippar Norrtälje med. Så kanske gör det ingenting att invånarna får lämna denna idylliska småstad, vi kommer ändå inte känna igen den snart. Men det är sorgligt att se hur en vacker småstad förvandlas till någont annat, något som inte ens behövs, något som det redan finns tillräckligt av. Fula mellanstora städer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0